دکتر واحدیان
دکتر واحدیان

تومور جسم کاروتید

kk

تومور جسم کاروتید در محل دوشاخه شدن شریان کاروتید مشترک ایجاد می‌شود. اين تومورها مي تواند دوطرفه باشد اما در بیشتر موارد تومور یک طرفه گزارش شده است. تومور كاروتيد بادي (یا جسم کاروتید) نادر و معمولا خوش خيم است. از خصوصيات اين تومور مي توان به سرعت رشد آهسته داشتن، بدون درد بودن و نزديك بودن آن به زاويه فك تحتاني اشاره نمود .

kk

این بیماری در زنان شايعتر (3/67%) و بطور ميانه در سن 43 سال است . پدید آمدن اين تومورها مي توانند موثر از ژنتيك باشند. بگونه اي كه 25% -10% زمينه ارثي گزارش شده است . تومورهای کاروتید بادی ممکن است با علائم بالینی مختلفی خود را نشان دهند. این تومور اغلب بصورت توده گردنی و بدون علامت تظاهر می‌کند. به علت وجود طیف بزرگی از علائم، جراحان عروق، گوش و گلو و بینی، مغز و اعصاب در درمان این تومورها نقش دارند.

تشخیص آن اغلب در مراحل پیشرفته می‌باشد و این خود علاوه به حساس و پیچیده بودن محل آناتومیکی و از لحاظ مجاورت با اعصاب و شریان های حیاتی درمان را مشکل و همراه با عوارض می‌سازد. روش‌های تشخیص شامل آنژیوگرافی، سی‌تی‌اسکن گردن و آنژیوگرافی کاروتید، سونوگرافی و سونوداپلر رنگی است. روش های CT اسكن و MRI براي تعيين تعداد تومورهاي كاروتيد بادي مي توانند كمك كنند.

kk

درمان اصلی تومورهای کاروتید بادی جراحی و برداشتن کامل تومور است. تومور کاروتید بدلیل اینکه از نظر بروز علامت ، دير بروز مي كند ، معمولا در اندازه گيري هاي بزرگ (بيش از 4 سانتیمتر) عمل مي شود. جراحي از طريق برش گردني انجام مي شود كه در آنتريور عضله استرنوكليد وماستوئيد قرار دارد .

kk

بیشتر بیمارانی که مورد جراحی قرار می گیرند هیچ عارضه‌ای ندارند. عوارض عمل کاروتید بسته به اندازه تومور فرق می کند. براي تومورهاي بيش از 5 سانتیمتر خطر آسيب عروق بالا مي باشد. در حالت معمول 3 درصد احتمال عوارض عصبی مغزی وجود دارد. تومور جسم کاروتید را می‌توان با حداقل عوارض برداشت مشروط بر اینکه زود تشخیص داده شود، ارزیابی کاملی قبل از جراحی صورت گیرد و عمل توسط جراح با تجربه‌ای انجام شود. معمولاً بعد از عمل مشکل خاصی به وجود نمی آید. فقط در صورتی که تومور بدخیم باشد شانس عود بعد از عمل وجود دارد ولی اکثر تومورهای کاروتید خوش خیم هستند.